Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Astronomija ir kosmonautika

Astronomai atrado už Neptūno orbitos skersmenį 11 kartų didesnę juodąją skylę (Video)

2012-11-29 (4) Rekomenduoja   (17) Perskaitymai (2483)

Astronomai skelbia Persėjo žvaigždyne atradę kolosalaus dydžio juodąją skylę. Jos masė prilygsta 17 mlrd. Saulės masių, o skersmuo už Saulės sistemos tolimiausios planetos – Neptūno – orbitos (ne pačios planetos!) skersmenį didesnis net 11 kartų.

Supermasyvi juodoji skylė tūno nedidelės galaktikos NGC1277 centre ir nuo Žemės nutolusi per maždaug 220 mln. šviesmečių. Ši naujiena mokslo populiarinimo portalus pasiekė kartu su žinia apie neseniai užfiksuotą galingiausią astronominių stebėjimų istorijoje sprogimą, įvykusį kvazare SDSS J1106+1939.

Gigantiškoji juodoji skylė NGC1277 galaktikoje sudaro net 14 proc. pačios galaktikos masės. Paprastai galaktikų centruose tūnančios juodosios skylės turi masę, ne didesnę nei 0,1 proc. galaktikos masės.

Juodosios skylės susiformuoja, kai medžiaga susitraukia į tokį būvį, kuriame įprastiniai fizikos dėsniai nustoja egzistavę. Juodųjų skylių gravitacija yra tokia galinga, jog šie kosminiai kūnai iškreipia aplink save erdvę ir laiką, o šansų ištrūkti neturi net ir į tokį gravitacijos lauką pakliuvusi šviesa.

„Tai – išties labai keista galaktika, - pripažįsta NGC1277 atradusių mokslininkų grupei vadovavęs Teksaso universiteto (JAV) astronomas Karlas Gebhartas (Karl Gebhardt). – Ji beveik visa – vien juodoji skylė. Tai gali būti apskritai pirmas toks naujos klasės objektas sistemose „galaktika-juodoji skylė“.

Išsamiau beprecedenčio dydžio juodoji skylė, kurią astronomai atrado Teksaso valstijoje veikiančiu 9 metrų skersmens teleskopu „Hobby-Eberly Telescope“, bus aprašyta žurnale „Nature“. Anot mokslininkų, šis atvejis gali pakeisti galaktikų ir juodųjų skylių evoliucijos sampratą.

Vaizdo siužetas