Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Astronomija ir kosmonautika

Atrastos toliau už kaimyninę galaktiką esančios tolimiausios Paukščių Tako žvaigždės

2014-07-11 (0) Rekomenduoja   (8) Perskaitymai (1242)

Panašu, kad gimtosios Paukščių Tako galaktikos ribas teks perbraižyti iš naujo. Astronomai atrado dvi atokiausiai nuo Žemės esančias žvaigždes, kurios priklauso mūsų galaktikai. Jos yra gerokai toliau nei arčiausiai mūsų esanti kaimyninė Didžiojo Magelano Debesies galaktika.

Du atrasti objektai – ULAS J0744+25 ir ULAS J0015+01yra atitinkamai už 775 000 ir 900 000 šviesmečių nuo Žemės. Tai yra maždaug 5 kartus toliau nei minėtasis Didžiojo Magelano Debesis.

"Nuotoliai iki tų dviejų žvaigždžių yra beveik su niekuo nesulyginami, - pripažino tyrimui vadovavęs Heivfordo koledžo Pensilvanijoje (JAV) astronomas Johnas Bochanskis. – Kad būtų paprasčiau įsivaizduoti, pateiksiu tokį pavyzdį: šviesa, kuri pasiekė teleskopų objektyvus, iš ULAS J0015+01 žvaigždės išskriejo tada, kai mūsų protėviai Žemėje dar tik mokėsi įžiebti ugnį."

Paukščių Tako ribos driekiasi gerokai toliau nei įsivaizduojamas galaktinis diskas, kurio skersmuo – apie 100 000 šviesmečių. Mūsų galaktiką supa ir retas žvaigždžių halas. Anot tyrėjų, tai gali būti prieš milijardus metų vykusių Paukščių Tako susiliejimų su kitomis nykštukinėmis galaktikomis liekanos.

Mokslininkams yra žinoma, kad toks halas driekiasi mažiausiai 500 000 šviesmečių, tačiau tikslios jo ribos nėra žinomos. J. Bochanskis su kolegomis nusprendė išmatuoti atstumus iki atokiausių šio halo objektų. Ir taip atrado dvi vėsiųjų raudonųjų milžinių tipo žvaigždes.

Vėsiosios raudonosios milžinės yra gerokai retesnės už raudonąsias nykštukes, kurios, kaip manoma, sudaro apie 70 proc. Paukščių Tako žvaigždžių. Tačiau šios milžinės yra 10 000 kartų ryškesnės, todėl jas kur kas paprasčiausi pastebėti iš toli.

"Tam tikra prasme, tai primena adatos paieškas šieno kupetoje, - palygino J. Bochanskis. – Skirtumas tas, kad mūsų šieno kupetą sudaro milijonai raudonųjų nykštukių."

Tyrėjų grupė analizavo dangaus skliauto vaizdus, kuriuos užfiksavo infraraudonųjų spindulių sistema "Infrared Deep Sky Survey", įdiegta Havajuose veikiančiame Jungtinei Karalystei priklausančiame teleskope "United Kingdom Infrared Telescope" (UKIRT), taip pat " Sloan Digital Sky Survey " įranga, kurią naudoja Naujojoje Meksikoje veikiančios observatorijos astronomai. Infraraudonųjų spindulių diapazono duomenys vėliau buvo patvirtinti spektroskopiniais duomenimis, kuriuos užfiksavo Arizonoje veikiančios MMT observatorijos 6,5 metros skersmens optinis teleskopas.

Anot tyrėjų, neįtikėtinai didelis nuotolis iki šių žvaigždžių buvo patvirtintas naudojant įvairius nuotolio matavimo metodus. ULAS J0744+25 ir ULAS J0015+01nuo Saulės sistemos yra daugiau kaip 50 proc. toliau nei bet kuri kita atrasta Paukščių Tako žvaigždė. Beje, garsioji Andromedos galaktika nuo mūsų nutolusi tik 3 kartus toliau nei ką tik atrastos žvaigždės.

Tyrimas, kurio rezultatai publikuoti praėjusios savaitės žurnalo " Astrophysical Journal Letters " numeryje sudarys sąlygas astronomams įvertinti kai kuriuos Paukščių Tako galaktikos formavimosi ir evoliucijos modelius.

"Manome, kad šios žvaigždės gali būti ryškiausi Paukščių Tako formavimosi likučių egzemplioriai, - "Space.com" teigė J. Bochanskis. – To patvirtinimui reikės papildomų stebėjimų. Bet jei išoriniame galaktikos hale yra daug žvaigždžių, esamus modelius reikės peržiūrėti."