Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Astronomija ir kosmonautika

Itin audringa Sombrero galaktikos istorija: kas per paslaptis nutiko mūsų kaimynams?

2020-03-04 (0) Rekomenduoja   (8) Perskaitymai (385)

Sombrero galaktika, dar žinoma kaip M 104, yra palyginus netoli nuo Paukščių Tako, o jos išskirtinė išvaizda labai mėgstama astronomų mėgėjų ar astrofotografų. Visiškai iš šono matomas plonytis galaktikos diskas, atrodo, sufleruoja, kad galaktika ilgus milijardus metų gyveno labai ramiai, be reikšmingų sukrėtimų. Visgi iš tiesų jos istorija yra daug dramatiškesnė.

Nauji stebėjimai atskleidė, kad Sombrero galaktikos hale didžioji dalis žvaigždžių turi daug sunkių cheminių elementų ir yra panašios į Saulę.

Galaktikos halo žvaigždės dažniausiai formuojasi pačioje galaktikos jaunystėje, kai sunkesnių už helį cheminių elementų yra labai nedaug – įprastai jose tokių elementų yra tūkstantį ar daugiau kartų mažiau, nei Saulėje. Bet štai Sombrero galaktikos stebėjimai, atlikti 16 ir 33 kiloparsekų atstumu nuo galaktikos centro statmena jos diskui kryptimi, atskleidė, kad vidutiniškai ten esančios žvaigždės turi tik pusantro karto mažiau sunkiųjų elementų, nei Saulė.

Nagrinėjant detaliau nustatyta, kad didžioji dalis žvaigždžių chemine sudėtimi panašios į Saulę ar yra netgi gausiau praturtintos sunkiais elementais, ir tik apie penktadalį yra mažiau praturtintos. Žvaigždžių, kurios turėtų dešimt kartų mažiau sunkiųjų elementų, nei Saulė, ten nerasta išvis. Tokį netikėtą rezultatą būtų galima paaiškinti didžiuliu galaktikų susiliejimu Sombrero praeityje, kuris sujaukė žvaigždžių orbitas ir į halą išmetė daugybę žvaigždžių ir disko ar centrinio telkinio. Tačiau tokie susiliejimai įprastai sunaikina diskus ir transformuoja galaktikas į elipsines.

Sombrero galaktikos halo žvaigždėse sunkių cheminių elementų gausa apie dešimt kartų viršija kitų diskinių galaktikų halų savybes. Kol kas vienareikšmio paaiškinimo šiam atradimui nėra.

Tyrimo rezultatai arXiv.