Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Astronomija ir kosmonautika

Teorija pasitvirtino: pirmą kartą užfiksuoti suplėšyto protoplanetinio disko egzistavimo įrodymai

2020-09-10 (0) Rekomenduoja   (19) Perskaitymai (220)

Mūsų Saulės sistema yra labai paplokščia – visos planetos skrieja beveik toje pačioje plokštumoje, vadinamoje ekliptika. Taip yra ne be priežasties: planetos formavosi iš protoplanetinio disko, kuris buvo plokščias. Tačiau jei žvaigždė yra daugianarė, narių gravitacija gali sulankstyti ir netgi suplėšyti diską, tad ir planetos gali formuotis nepanašiose orbitose.

Dabar pirmą kartą užfiksuoti tokio suplėšyto disko egzistavimo įrodymai. Oriono GW yra jauna trinarė žvaigždė už 400 parsekų nuo mūsų.

Daugiau nei 11 metų trukę stebėjimai leido išsiaiškinti sudėtingą žvaigždę supančio disko struktūrą. Išoriniai disko kraštai yra plokšti – ten trijų žvaigždžių gravitacijos netolygumai yra nereikšmingi.

Arčiau nei pora šimtų astronominių vienetų (1 AU yra atstumas nuo Saulės iki Žemės, 150 milijonų kilometrų) diskas išsilenkia ir netrukus nutrūksta visiškai, o maždaug 100 AU atstumu yra atskiras tankus dujų žiedas. Toks žiedas atsiranda, kai žvaigždžių gravitacija iškreipia diską tiek, jog dujų turbulencija ir klampa nebegali išlaikyti vientisos struktūros – procesą galima palyginti su lydyto sūrio gijų nutrūkimu, tempiant į šalį vieną picos skiltį.

Naujausi duomenys, leidę labai tiksliai išsiaiškinti disko struktūrą, parodė vidinio žiedo šešėlį, krentantį ant likusio disko. Tokių struktūrų egzistavimas seniai prognozuojamas teoriškai, o šis atradimas padės geriau suprasti tokių neįprastų sistemų evoliucijos detales.

Tyrimo rezultatai publikuojami Science.