Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Astronomija ir kosmonautika

Viskas vyko neįprastai greitai: tyrimas atskleidė, kad Saulės sistema susiformavo kelis kartus greičiau nei įprasta bet kuriai žvaigždei

2020-11-20 (0) Rekomenduoja   (10) Perskaitymai (330)

Žvaigždei susiformuoti – nuo molekulinio debesies šerdies atsiskyrimo iki termobranduolinių reakcijų įsižiebimo – įprastai užtrunka apie 1-2 milijonus metų.

©NASA

Naujame tyrime parodyta, kad Saulės sistema galimai tą padarė kelis kartus greičiau – per 200 tūkstančių metų.

Tyrimas paremtas meteoritų, vadinamų chondritais, analize. Chondritai yra nemetalingi asteroidai; jie formuojasi jungiantis dulkėms žemoje temperatūroje. Kai kuriuose chondrituose randama inkliuzų, sudarytų iš kalcio ir aliuminio. Šie inkliuzai turėjo formuotis aukštoje temperatūroje, pakankamoje išlydyti šiuos metalus. Tokia temperatūra buvo pasiekta Saulei formuojantis, kai į ją sparčiai krito medžiaga iš apvalkalo, iš kurio vėliau susidarys protoplanetinis diskas.

Vėliau metalingos granulės pateko į šaltesnę aplinką, kur tapo chondritų dalimi. Metalingieji inkliuzai yra seniausi kieti kūnai Saulės sistemoje; didžioji jų dalis susiformavo prieš 4,567 milijardo metų, maždaug 200 tūkstančių metų intervale. Tą leidžia nustatyti radioaktyvus datavimas, nagrinėjant radioaktyvių švino izotopų – atmainų su skirtingu neutronų skaičiumi branduolyje – skilimą jų viduje.

Naujajame tyrime mokslininkai išnagrinėjo kito cheminio elemento, molibdeno, izotopų santykį chondritų inkliuzuose ir nustatė, kad šio santykio variacija apima visą Saulės sistemos protoplanetinio disko įvairovę. Tai reiškia, kad per minėtus 200 tūkstančių metų inkliuzai formavosi visame protoplanetiniame diske, o ne tik siaurame jo ruože. Kitaip tariant, ir visas protoplanetinis diskas susiformavo per 200 tūkstančių metų.

Žinoma, šis atradimas remiasi anksčiau atliktu chondritų inkliuzų datavimu, kuris gali pasirodyti esąs ne visai teisingas. Kaip bebūtų, tai yra kol kas tvirčiausias Saulės sistemos formavimosi trukmės apibrėžimas.

Tyrimo rezultatai publikuojami Science.