Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Astronomija ir kosmonautika

Kaip supernovos sprogimas paveikia žvaigždę-kompanionę? Naujasis tyrimas pateikia svarbių įžvalgų

2021-06-23 (0) Rekomenduoja   (6) Perskaitymai (275)

Daugelis žvaigždžių gyvena dvinarėse sistemose. Tai ypač galioja masyvioms žvaigždėms, kurios gyvenimą baigia supernovų sprogimais.

Supernovos metu išoriniai žvaigždės sluoksniai išmetami į šalis dešimčių tūkstančių kilometrų per sekundę greičiu, o sprogimo šviesis kurį laiką nustelbia visas galaktikos žvaigždes kartu sudėjus. Kaip toks įvykis paveikia žvaigždę-kompanionę?

Naujame tyrime bandoma į šį klausimą atsakyti naudojant žvaigždžių evoliucijos modelius. Tyrėjai apskaičiavo, kaip vystosi žvaigždė, gavusi didžiulį energijos pliūpsnį iš kaimynės. Keisdami įvairius parametrus – pavyzdžiui, žvaigždės masę ir atstumą nuo sprogimo vietos – jie sudarė 720 kombinacijų, kurių evoliucijos eiga leido nustatyti įvairius poveikio dėsningumus. Energijos gavusi žvaigždė išsipučia, kartais net 10-100 kartų. Jos temperatūra sumažėja, tačiau šviesis gerokai išauga – šis rezultatas atitinka stebėjimų duomenis: kai kurių supernovų kaimynystėje tikrai rastos ryškios netikėtai blausios žvaigždės. Bet išsipūtimas nėra amžinas, po kelių ar keliasdešimt metų žvaigždė turėtų susitraukti. Jos šviesio padidėjimas priklauso praktiškai vien nuo masės, o išsipūtimo trukmė – dar ir nuo atstumo iki sprogusios kaimynės.

Šie rezultatai padės geriau interpretuoti supernovų stebėjimus, o atradus jų buvusias kompaniones – apriboti, kokie galėjo būti dvinarės sistemos parametrai prieš sprogimą.

Tyrimo rezultatai arXiv.