Juodųjų skylių tyrimo metodai (Astronomija ir kosmonautika | Mokslas)

(0) 2020-10-06 7
Pirmasis juodosios skylės atvaizdas, užfiksuotas 2019 m., sustiprina Alberto Einsteino bendrosios reliatyvumo teorijos pagrindimą, sako mokslininkai. Nauja išvada rodo, kad paneigti garsiąją teoriją dabar jau būtų 500 kartų sunkiau.
(0) 2020-10-04 31
Pernai pavasarį paskelbta pirmoji juodosios skylės nuotrauka – galaktikos M87 centre esančio objekto atvaizdas. Nuotrauka padaryta naudojant radijo interferometriją – techniką, kuri leidžia apjungti daugelio teleskopų stebėjimus į vientisą vaizdą, tarsi turėtume teleskopą, dydžiu prilygstantį atstumui tarp realių teleskopų. Duomenis rinko teleskopai, išdėstyti visoje Žemėje – nuo Havajų ir Kanarų salų iki Antarktidos. Ir nors didžioji dalis duomenų surinkti 2017 metais, dalis teleskopūų M87 juodąją skylę (trumpiau žymimą M87*) stebėjo nuo 2009-ųjų.
(0) 2020-09-04 7
Kai susilieja dvi galaktikos, po kurio laiko susijungia ir jų centrinės supermasyvios juodosios skylės. Susiliejimas sujaukia dujas galaktikoje, tad daug šansų, kad migruojančios juodosios skylės pasigaus daug dujų ir taps aktyviais branduoliais. Kaip dažnai tai nutinka?
(0) 2019-12-26 15
Per mažiau nei milijardą metų nuo Didžiojo sprogimo Visatoje atsirado juodųjų skylių, kurių masė viršijo milijardą Saulės masių. Kaip jos atsirado ar užaugo, nežinome iki šiol. Viena iš hipotezių teigia, kad tai yra pirmųjų žvaigždžių liekanos, vėliau labai sparčiai rijusios dujas.
(0) 2019-12-13 13
Supermasyvios juodosios skylės, randamos galaktikų centruose, yra bent kelias dešimtis tūkstančių kartų masyvesnės už Saulę. Bet tokios yra tik pačios mažiausios iš jų; reguliariai randamos juodosios skylės, už mūsų žvaigždę masyvesnės milijardą kartų ir daugiau.
(1) 2019-10-23 8
Balandžio pradžioje pristatytas neeilinis astronominis atradimas – pirmoji supermasyvios juodosios skylės nuotrauka. Nors ir sulaukęs ne tokio atgarsio, kaip gravitacinių bangų ar Higso bozono atradimas, šis įvykis taip pat įeis į fizikos mokslo istoriją.
(0) 2019-09-12 9
Mokslininkai mano, kad kiekviena galaktika turi „širdį“, o ta „širdis“ yra ne kas kita, o būtent juodoji skylė – žvaigždė, kurios gravitacija yra tokia didelė, kad nuo jos negali pabėgti niekas, net ir šviesa. Tiesa, vieną juodosios skylės elementą išskirti ir pastebėti įmanoma – o būtent tai per 10 metų mokslininkai ir padarė.
(0) 2019-07-05 9
Juodosios skylės yra labai svarbūs objektai Visatoje. Į jas krentanti medžiaga skleidžia labai daug ir labai energingų fotonų, kurie gali paveikti tarpžvaigždinę medžiagą didžiuliais atstumais nuo pačios juodosios skylės. Astronomai išskiria du juodųjų skylių tipus – žvaigždines ir supermasyvias.
(0) 2019-06-11 7
Mokslininkai pademonstravo iki šiol išsamiausią juodosios skylės kompiuterinį modelį, pateikiantį atsakymą į mįslę, kurią mokslininkai, tyrinėjantys šiuos keistus kosmoso objektus, mėgino išnarplioti ilgiau kaip keturis dešimtmečius.
(7) 2019-02-04 27
Mokslininkai pirmą kartą istorijoje Visatos plėtimosi greitį išmatavo pasinaudoję supermasyviomis juodosiomis skylėmis, susidariusiomis netrukus po Didžiojo sprogimo. O jų rezultatai klausimų pateikė daugiau nei atsakymų, rašo „Science Alert“.
(0) 2019-01-29 61
2019-ieji į astronomijos istoriją bus įrašyti kaip metai, kai žmonės pirmą kartą sugebėjo ne nupiešti, o nufotografuoti juodąją skylę. Tokiu pasiekimu mums leis pasigirti „Event Horizon“ teleskopas, daugelį metų dirbantis tam, kad pateiktų mums tikrąjį įvykių horizonto vaizdą. Rašo „Science Alert“.
(0) 2019-01-11 42
Iš supermasyvios juodosios skylės naujausių vaišių likučių mokslininkai sugebėjo apskaičiuoti šio monstro sukimosi greitį, ir rezultatai sunkiai suvokiami. Tyrėjų komandos teigimu, didži
(0) 2018-12-11 15
Gali būti, kad pirmosios supermasyvios juodosios skylės atsirado kolapsuojant supermasyvioms žvaigždėms. Tokių pirmykščių darinių masė galėjo siekti dešimtis ar net šimtus tūkstančių Saulės masių.
(0) 2018-09-03 26
Dauguma, o gal ir visos, galaktikos centre turi supermasyvią juodąją skylę. Pastarųjų masės matuojamos milijonais-milijardais Saulės masių, bet sudaro tik nedidelę motininės galaktikos masės dalį. Įprastai galaktika už juodąją skylę masyvesnė 300-500 kartų. Bet kartais randama reikšmingų nukrypimų nuo šios taisyklės.
(0) 2018-06-04 17
Jau ne vienerius metus vystomas projektas, pavadintas Įvykių horizonto teleskopu (Event Horizon Telescope). Jis apjungia radijo teleskopus įvairiose šalyse; du sujungti teleskopai gali funkcionuoti kaip viena antena, kurios dydis prilygsta atstumui tarp teleskopų. Tokiu būdu pasiekiama beprecedentė stebėjimų erdvinė raiška, tiesa, tik kryptimis, atitinkančiomis linijas tarp teleskopų.