Astronomija ir kosmonautika :: www.technologijos.lt

pradinis archyvas
Astronomija ir kosmonautika
2018-08-17 3
Pirmą kartą astronomai aptiko geležies ir titano ne Saulės sistemos planetos atmosferoje. Egzoplaneta KELT-9b yra karščiausias atrastas pasaulis. Planeta karščiu lenkia netgi daugelį žvaigž
2018-08-17 21
Nors šiandien mokslininkai ir inžinieriai ruošia pirmą tarpžvaigždinę misiją, turės praeiti nemažai metų, kol nuo Žemės pakils pirmasis zondas, nukreiptas į kaimyninę žvaigždžių sistemą. Šiandien mokslininkai abejoja, ar pakaks žmonijai kantrybės ir vienybės, rašoma svetainėje „Space.com“.
(2) 2018-08-17 5
Kažkur aukštai virš mūsų yra paslaptingas Rusijos palydovas. Ir, kaip teigia JAV valstybės departamentas, taip veikiančio palydovo dar niekas nėra matęs. „Mes tikrai nežinome kas tai yra. Netgi neturime būdų patikrinti šį objektą“, – antradienį Jungtinėms Tautoms (JT) sakė JAV ginklų kontrolės sekretoriaus padėjėja Yleema Poblete.
(7) 2018-08-17 12
Galaktikos – didžiulės žvaigždžių ir kitų kosmoso darinių sistemos – yra itin paplitusios visatoje. Tačiau kiek galaktikų yra visatoje? Iš pirmo žvilgsnio, suskaičiuoti jas yra neįmanoma užduotis. Pats skaičius jau yra problema – perkopus milijardą, jų skaičiavimas tampa ilgesnis ir sunkesnis. Be to, mus riboja mūsų turimi įrankiai. Kad galėtume tinkamai į jas pažvelgti, reikia turėti itin didelės diafragmos teleskopą ir jį patalpinti virš Žemės atmosferos, kad išvengtume trukdžių, kuriuos sukelia oras.
(1) 2018-08-17 4
Kai aukso ieškotojai Rusijoje aptiko aukso spalvos akmenį 2016-aisiais, jie manė, kad šio radinio viduje bus ypač vertingo metalo. Vis dėlto akmens viduje buvo kai kas daug vertingesnio.
2018-08-15 7
Ar yra tekę keltis vidury nakties, palikti šiltą lovą ir išeiti į šaltą naktį bei laukti galbūt net kelias valandas, kad pamatytumėte trumpą blykstelėjimą danguje – kosmoso dalelę, kuri aplanko mūsų pasaulį kelioms sekundėms? Tiems, kurie to daryti nenori, japonų startuolis planuoja pasiūlyti alternatyvą – netikrą meteoritų lietų, kuris pradžiugintų žmones per įvairius renginius ar ir be progos.
2018-08-14 9
Neseniai pradėjęs egzoplanetų medžioklę, kosmose skriejantis NASA teleskopas per artimiausius du metus padės astronomams atrasti tūkstančius naujų egzoplanetų, besisukančių aplink tolimas žvaigždes, rašoma svetainėje „Space.com“.
2018-08-14 19
Arizonos valstijos universiteto astronomams pavyko surasti retą žvaigždžių evoliucijos atstovę – gigantišką planetą, kuri tokia masyvi, kad tik per plauką nevirto žvaigžde, rašoma svetainėje „ScienceAlert“.
(2) 2018-08-13 35
JAV Nacionalinė aeronautikos ir kosmoso administracija (NASA) sekmadienį paleido 1,5 mlrd. dolerių kainavusį kosminį zondą; per šią misiją aparatas pirmąkart praskries per įkaitusią Saulės atmosferą.
2018-08-13 13
Liepos 25-ąją virš Tulės oro bazės Grenlandijoje praskriejęs meteoras pagarsėjo ne tik 2,1 kilotonos galios sprogimu (kas tapo antru pagal dydį tokio tipo sprogimu šiemet) – bet ir socialinėje medijoje sukeltu sąmyšiu bei skambučių lavina, užpylusia JAV Oro pajėgas.
66
Šią vasarą NASA paleis Parker Solar Probe (PSP) zondą į kelionę link Saulės, giliau į Saulės atmosferą, nei bet kuri ankstesnė misija. Jei atstumą tarp Žemės ir Saulės įsivaizduotume kaip metro ilgio lazdą, PSP nuo Saulės paviršiaus būtų nutolusi vienuolika centimetrų. >> skaityti

2018-08-12 37
Prieš daugmaž 4 500 000 000 metų sprogusi itin masyvi žvaigždė – supernova – lėmė tai, kad didžiulis kosminių dulkių ir dujų debesis susijungė, ir iš to atsirado mūsų Saulės sistema. Bet kaip tiksliai vyko planetų formavimasis, mokslininkams vis dar išlieka nemaža paslaptimi.
2018-08-10 16
Laivo Kilio Eta (Eta Carinae) yra šviesiausia žvaigždė mūsų Galaktikoje. Prieš pusantro šimto metų ji sužibo ypatingai ryškiai, beveik kaip supernova, tačiau tai nebuvo jos mirtis.
2018-08-10 5
Pirmą kartą egzoplaneta aptikta naudojant radijo teleskopą. Įprastai planetų radijo spinduliuotė yra pernelyg silpna, kad ją pavyktų atskirti nuo žvaigždės spinduliuotės, bet šiuo atveju padėjo du aspektai.
2018-08-09 4
Žemėje gyvybės egzistavimui būtinas anglies dvideginis – jo negali būti per daug, tačiau taip pat blogai ir per mažas jo kiekis. Pagrindinis gamtinis procesas, papildantis atmosferą šiomis dujomis, yra vulkanizmas, kuris Žemėje vyksta dėl tektoninių plokščių judėjimo. Todėl įprastai manoma, kad tektoninės plokštės yra būtina sąlyga gyvybei planetoje egzistuoti.
2018-08-09
NASA atrinko penkis finalistus iš 18 kurti potencialią gyvenamąją bazę Marse. Finalistai gaus iki 21 tūkst. JAV dolerių tobulinti savo kūrinių dizainą, rašo portalas iflscience.com.
2018-08-07 44
Astronomai užfiksavo dar vieną mįslingą, galingą bei greitą radijo žybsnį iš kosmoso, kuris į Žemę atskriejo iš nežinomo šaltinio. Jei tai dar neatrodo keista – konkrečiai šis signalas yra dar ir labai žemo dažnio ir siekia vos 580 megahercų, kas yra 200 MHz mažiau, nei koks nors kitas užfiksuotas panašus signalas.
2018-08-06 11
Pašvaistes Žemėje įprastai sukelia Saulės vėjo elektronai, Žemės magnetosferos linijų genami ašigalių link ir ten sąveikaujantys su atmosfera.
2018-08-05 15
Regimųjų spindulių diapazone Titano paviršiaus įžiūrėti neįmanoma – jį dengia tanki atmosfera.
2018-08-03
Kartais paskaitę apie kokį naują tyrimą žmonės numoja ranka – „Mokslininkai neturi ką veikti“. Nereikėtų taip sakyti, nes moksliniai atradimai, net jei jie atrodo menki, veda žmoniją į priekį. Na, o visai nesusijusia nata, norime pranešti, kad jau pagaliau žinome, kas nutiktų, jei visa Žemės planeta virstų didele mėlynių krūva.
2018-08-02 31
Visai mums žinomai gyvybei reikalingas vanduo. Nors kai kurie organizmai gali išgyventi labai ilgus periodus be vandens, jie tą daro užmigdami ir išjungdami metabolinius procesus. Atakamos dykuma Čilėje – viena iš sausiausių vietų pasaulyje – yra puiki laboratorija, leidžianti ištirti, kokios yra drėgmės ribos, dar leidžiančios gyvybei ne tik egzistuoti, bet ir tarpti.
2018-08-01 10
Šiandien Mėnulis yra visiškai sausas atmosferos neturintis kūnas. Po jo paviršiumi ir kai kuriuose ašigalių krateriuose egzistuoja vandens ledo, tačiau skysto vandens ten tikrai nerasime, o paviršiuje esančios dujos nesudaro ilgalaikio apvalkalo.
(4) 2018-07-31
Apie 50 proc. rusų mano, jog ateiviai egzistuoja, o daugiau kaip pusė apklaustųjų abejoja, kad amerikiečiai išsilaipino Mėnulyje, rodo paskelbti naujos valstybinio Viešosios nuomonės tyrimų centro (VCIOM) apklausos rezultatai.
2018-07-31 18
Astronomų konsorciumas paskelbė pirmą kartą patvirtinęs vieną Alberto Einsteino Bendrosios reliatyvumo teorijos prognozę.
2018-07-30 18
Mokslininkai nesitikėjo, kad duomenys, kuriuos per savo paskutinius gyvenimo mėnesius užfiksavo zondas „Cassini“, bus tokie vertingi. Jie mokslininkams atskleidė dar niekam nežinotą ryšį – plazmos bangas sklindančias tarp Saturno ir jo palydovo Encelado.
2018-07-30 26
Trečiadienį paskelbus apie Marse aptiktą skysto vandens telkinį, Lrytas.lt domisi ir Lietuvos mokslininkų nuomonę apie šį atradimą. Į klausimus sutiko atsakyti populiariausio lietuviško tinklaraščio astronomijos tema „Konstanta 42“ autorius, astrofizikos daktaras Kastytis Zubovas.
2018-07-30 19
Gali būti, kad išorinės Saulės sistemos dalies evoliucijai reikšmingos įtakos turėjo kitos žvaigždės praskridimas planetų formavimosi metu.
2018-07-28 22
Liepos 26 dieną trečiajam raketų bandomajam skrydžiui pakilo naujausias Virgin Galactic kosmolėkis, pakilęs aukščiau atmosferoje nei ankstesniais kompanijos bandymais.
(15) 2018-07-28
Prieš kelias dienas atsidūriau keistoje tragikomiškoje situacijoje, kurioje tikrai nesitikėjau save kada nors rasti, - vienas žmogus, kurį pažįstu visą gyvenimą, staiga tapo dar vienu... flat earther! Tikrai taip!!! Valio!!! Sveikinimai žmonijai!!!
2018-07-28
Rusijos federalinė saugumo tarnyba (FSB) surengė reidą svarbiame kosmoso technologijų tyrimo centre, kurio keli darbuotojai įtariami šnipinėję Vakarų valstybėms, pranešė šalies žiniasklaida.
(3) 2018-07-26 19
Ar pajutote? Ar pasidarė ankščiau? Ar pastebėjote, kad kosmosas, na, nežinau, priartėjo per 20 kilometrų?
(1) 2018-07-26 25
Mokslininkai aptiko įrodymų, kad Marse egzistuoja skystas vanduo. Jie mano, kad po Raudonosios planetos pietų poliaus ledynų kepure tyvuliuoja 20 km skersmens skysto vandens ežeras.
2018-07-26 5
Liepos 27 dieną sulauksime ilgiausiai per visą XXI amžiaus istoriją truksiančio pilno Mėnulio užtemimo – virš Afrikos, Artimųjų Rytų ir Vidurio Azijos jis truks valandą ir 43 minutes. Nuo tos akimirkos, kai Žemės šešėlis pradės kristi ant Mėnulio krašto, iki tol, kol jam nuslinkus Mėnulis ir vėl ims ryškiai švytėti, praeis net keturios valandos, informuoja Earthsky.org.
2018-07-26 14
Saturno palydovas Titanas daug kuo yra panašus į Žemę – ten vyksta aktyvus atmoferos ciklas, egzistuoja upės, ežerai ir jūros, vėjai keičia kopų išsidėstymą ir naikina kraterius.
2018-07-25 8
Jupiteris mokslininkams visada buvo didelė paslaptis, tačiau kai 1979 m. pro šią planetą praskriejo NASA erdvėlaivis „Voyager 1”, diskusijos dar labiau suaktyvėjo. Erdvėlaivis užfiksavo Jupiterio atmosferoje blyksinčius žaibus.
2018-07-23 41
Pastarąjį pusmetį vis netyla kalbos apie Hablo parametro, nusakančio Visatos plėtimosi spartą, įvertinimo neatitikimus, kylančius matuojant jį remiantis artimos ir tolimos Visatos stebėjimais. Dabar pristatyti dar geriau patikslinti artimos Visatos stebėjimų duomenys, kurie neatitikimą padaro tik dar stipresnį.
2018-07-22 66
(1) 2018-07-22 24
Plazmos bangos Saturno sistemoje juda magnetinio lauko linijomis, kurios jungia Saturną ir Enceladą kaip elektros grandinė. Toks atradimas padarytas išanalizavus Cassini zondo duomenis.
2018-07-22 15
Prieš porą metų Žemėje aptiktos kopos-vaiduoklės – įdubos uolienoje, susiformavusios, kai senovėje egzistavusią kopą apgaubė nuosėdinės uolienos ir sustingo. Vėliau vėjai išpūtė smėlį, o uolienos liko. Dabar tokios įdubos aptiktos ir Marse.
2018-07-21 10
2011 metais pasibaigus Šatlų programai, JAV neteko galimybės siųsti astronautus į kosmosą savais erdvėlaiviais. Šiuo metu kelionėms į Tarptautinę kosminę stotį JAV perka vietas Rusijos Sojuz kapsulėse.
2018-07-21 43
Pietų Afrikos Respublikoje oficialiai atidarytas „MeerKAT“ – 64-ių antenų radijo teleskopas, jau leidęs naujai pažvelgti į mūsų Galaktikos centrą.
(19) 2018-07-20 1
Visatoje yra šimtai milijardų galaktikų. Jose – milijardai žvaigždžių ir planetų. Dėl tokios gausybės yra įprasta manyti, kad gyvybė privalo kur nors egzistuoti – tačiau naujas tyrimas teigia kitaip.
2018-07-19 9
Astronomai aptiko dar dešimtį palydovų, besisukančių apie Jupiterį, tad naujas oficialus didžiausios Saulės sistemos palydovų kiekis yra 79. Daugiau, nei gali pasigirti bet kuri kita mūsų sistemos planeta. Maža to, naujai atrasti palydovai astronomams suteikė galimybę geriau suprasti, dėl ko Jupiterio sistema atrodo taip, kaip ją dabar matome, rašo „The Verge“.
2018-07-19 14
Škotijoje iškils pirmasis kosmodromas Europos žemėje. Tai pranešė britų kosmoso agentūra „UK Space Agency“.
>> Senesni įrašai