Atomo sandara (Fizika | Mokslas)

(4) 2014-06-02 57
Praėjusio amžiaus pradžioje žmonija galutinai perprato atomų branduolių sandarą ir atvėrė duris į atominį amžių. Deja, žmoguje esantis kūrėjas pasidavė griovimo aistrai ir šį atradimą pirmiausiai pavertė mirtį sėjančiu ginklu bei sukėlė globalią paranoją, trukusią pusę amžiaus – Šaltąjį karą. Ir tik vėliau atsigręžėme į branduolinės energijos teikiamą naudą – šiandien apie penktadalis visos pagaminamos energijos yra branduolinė. Pažvelkime, kaip mokslas pagaliau padarė tai, apie ką šimtmečius svajojo alchemikai ir kas iš to gavosi.
(3) 2011-05-31 0
Imperatoriškojo Londono koledžo (Jungtinė Karalystė) mokslininkai skelbiasi atlikę kol kas pačius tiksliausius elektrono formos matavimus. Gauti rezultatai, publikuoti prestižiniame žurnale „Nature“, rodo, jog elektronas yra beveik ideali sfera.
(3) 2012-01-26 0
Iki 1mm „išpūsto“ kalio atomo viduje fizikai suprojektavo tikslų Saulės sistemos fragmentą. Tokio triuko tyrėjai ėmėsi, siekdami pademonstruoti intriguojančias kvantinės ir klasikinės fizikos sąsajas, kurias XX a. pradžioje numatė dar Nilsas Boras (Niels Bohr).
(2) 2013-12-21 0
Rutulys, aplink kurį simetriškomis orbitomis skraido kiti, mažesni rutuliai – su tokiu atomu susipažinome mokykloje, tokį jį įsivaizduojame iki šiol. Ir tai nestebina: juk šiame modelyje naudojamos atomo savybės (neigiamo krūvio dalelės, jų išsidėstymas) eksperimentiniais duomenimis buvo patvirtintos jau prieš 100 metų.
(2) 2015-07-15 51
Mokslininkai, dirbantys CERN laboratorijoje bei atliekantys eksperimentus su Didžiuoju dalelių greitintuvu, paskelbė, jog jiems pavyko atrasti visiškai naują dalelę, pavadintą pentakvarku.
(2) 2013-11-14 0
Mokslininkai vienbalsiai šaukia: dabartinė dalelių fizikos teorija yra neišbaigta. Tačiau iki šiol bet kokie bandymai išplėsti ją, atverti naujus žinių klodus, baigdavosi nusivylimu. O visai neseniai pats jautriausias bandymas, kuriuo bandyta nustatyti elektrono formą – savybę, kuri galėtų atskleisti ką nors naujo apie „fundamentalesnę fiziką“ - neparodė nieko netikėto. Šis atradimas tapo priežastimi į šiukšlių dėžę išmesti ne vieną idėją, galėjusią išplėsti dabartines teorijas, taip pat – ir kai kurias populiarios supersimetrijos teorijos idėjas.
(2) 2011-08-20 0
Neutronai yra dalelės, kartu su protonais slypinčios atomų branduoliuose, tačiau manoma, jog jie egzistuoja ne tik Žemėje, bet ir gerokai už mūsų gimtosios planetos ribų – po Visatos tolius išsimėčiusiose neutroninėse žvaigždėse, kurios ženklina žvaigždės evoliucijos pabaigą.
(2) 2013-05-16 2
Delavaro (JAV) bei Elektronikos ir technologijos mokslų (Kinija) universitetų mokslininkai eksperimentiškai patvirtino egzistuojant visiškai naują elektronų sukuriamą magnetinį lauką, kuris prieš tai buvo numatytas tik teoriškai, tačiau nepatvirtintas empiriniais tyrimais, praneša Phys.org.
(1) 2013-11-17 2
<p style="font-style:italic"> Fizikoje pribrendo būtinybė sukurti naują egzotiškų barioninių dalelių klasifikavimo sistemą. Tarptautinė aukštos energijos fizikos tyrėjų komanda tvirtina,
(1) 2011-04-22 0
Kvantinės mechanikos metodai dabar gali būti naudojami gravitacijos tyrimams. Gravitacijos matavimo metodas buvo pasiūlytas Vienos technologijos universitete (Vienna University of Technology). Jis įgalina atlikti fundamentinių fizikos teorijų bandymus.
(1) 2012-07-03 1
Mokslininkai jau ilgą laiką svarstė, kokia yra protonų ir neutronų, kuriuos galima suburti į vieną atomo branduolį, skaičiaus riba. Naujasis tyrimas prie atsakymo į šį klausimą priartėjo labiau nei bet kada, mat mokslininkai apskaičiavo bendrą branduolio variantų kiekį, kuris gali egzistuoti.
(0) 2014-02-01 1
Materija sudaryta iš elementariųjų dalelių, kurios neturi vidinės struktūros, t.y. negali būti skaldomos, arba mokslui dar nežinoma, ar jas galima skaldyti į dar mažesnes. Apie mažiausias daleles, sudarančias medžiagas, buvo imta kalbėti dar senovės graikijoje. Filosofas Demokritas tvirtino, jog visa medžiaga susideda iš smulkių dalelių - atomų, besiskiriančių savo forma ir dydžiu, kurių nebeįmanoma dar labiau suskaidyti. Tiesą sakant graikų kalboje žodis atomas reiškia nedalus.
(0) 2011-01-26 0
Oksfordo universiteto (Jungtinė Karalystė) mokslininkai džiūgauja žengę reikšmingą žingsnį ultrasparčių kvantinių kompiuterių sukūrimo link, mat jiems pirmąkart pavyko sukelti 10 milijardų bitų kvantinį susietumą silicyje. Ne paslaptis, jog kvantinis susietumas yra laikomas pagrindine kvantinių kompiuterių recepto sudedamąja dalimi, užtikrinančia jų pranašumą prieš įprastines mašinas.
(0) 2011-07-20 0
Grafenas, vieno atomo storio anglies lakštelis, teoretikams ramybės nedavė dar gerokai prieš jį sukuriant laboratorijose. Nors teorija numato neįtikėtinas šios medžiagos savybes, patikrinti jas eksperimentiškai – darbas ne iš lengvųjų. Visai neseniai tyrėjai iš JAV Energijos departamento Lorenco Berklio nacionalinės laboratorijos žengė svarbų žingsnį, patvirtinantį grafeno unikalumą.
(0) 2016-01-29 76
Tarptautinė fizikų komanda ketina patikrinti „šventvagišką“ hipotezę apie protonus – vieną iš esminių Visatos sudedamųjų elementų. Tyrimų rezultatai gali priversti perrašyti branduolinės fizikos vadovėlius, skelbia sciencealert.com.