Fizikų idėjos ir nauji atradimai (Fizika | Mokslas)

(0) 2019-10-11 5
Antradienį buvo paskelbta 2019 m. Nobelio premija fizikos srityje – ir apdovanojimas skambėjo „už fizikinės kosmologijos teorinius atradimus ir pirmosios egzoplanetos, besisukančios apie žvaigždę, panašią į mūsų Saulę, atradimą“. Tačiau ką iš tiesų tai reiškia? Ką nuveikė šie trys mokslininkai – Jamesas Peeblesas, Michel Mayoras ir Didier Quelozas?
(0) 2019-10-09 2
Ši savaitė – tai laikas, kai skelbiami 2019 m. Nobelio premijų laureatai. Pirmadienį paskelbus prizininkus medicinos ir fiziologijos srityje – kuriais tapo amerikiečiai Greggas L. Semenza ir Williamas G.Kaelinas jaunesnysis bei britas seras Peteris J.Ratcliffe'as – antradienį paskelbti fizikos laureatai.
(2) 2019-08-11 129
Tai – problema, su kuria susiduria net patys brangiausi fotoobjektyvai, gaminami net pagal pačius griežčiausius reikalavimus: pats lęšio centras sugeba išgauti tarsi skustuvas aštrų vaizdą, o štai pakraščiuose to aštrumo nebelieka. Ir ši problema būdinga visiems optiniams įrenginiams, kurie naudojami jau tūkstančius metų. Ilgą laiką buvo manyta, kad ji yra neįveikiama. Kol vienas Meksikos fizikas nesukūrė formulės, galinčios sukelti lęšių gamybos revoliuciją, rašo gizmodo.com.
(5) 2019-07-28 22
Milžiniški dalelių greitintuvai tiria tikrovės prigimtį, bet greitai juos gali pakeisti daug mažesni lazeriniai plazmos greitintuvai
(1) 2019-06-13 32
Kelionės laiku yra viena iš populiaresnių temų fantastinėje literatūroje (žr. kad ir Velso „Laiko mašiną“) ir filmuose (nuo „Endgame“ iki tokių smegenis susukančių darbų, kaip „Primer“). Realybėje, deja, tokių įtaisų bent kol kas neturime, o galbūt neturėsime ir niekada. Bet kartais laiko kelionės aptariamos ir moksliniame kontekste. Šiek tiek apie tuos kontekstus skaitykite žemiau.
(0) 2019-05-06 26
Medžiaga gali būti įvairios būsenos, bet mes visi geriausiai žinome tris: kietą, skystą ir dujinę būseną. Dabar, pirmą kartą mokslininkams pavyko pasiekti, kad vienu metu medžiaga būtų dviejose iš šių būsenų.
(1) 2019-04-29 15
Kaip stebėti procesą, trunkantį daugiau nei trilijoną kartų ilgiau už Visatos amžių? XENON Collaboration tyrėjų komanda atliko tai instrumentu, skirtu neapčiuopiamų Visatos tamsiosios mate
(2) 2019-04-10 46
Tarptautinė mokslininkų komanda sugebėjo užfiksuoti „nepagaunamą“ medžiagos būseną tiesiog kambario temperatūroje ir ją išlaikyti stabilią. Ši būsena vadinama „super kristaline“ ir viskas ko reikėjo, panaudoti už akies mirktelėjimą trumpesnius lazerio impulsus. Na gerai, ne viskas jau buvo taip paprasta.
(2) 2019-02-06 84
Deimantai nėra vien tik prabangos prekė ir papuošalas. Mokslo tyrimuose deimantai yra naudingi ir naudojami optiniuose įrenginiuose. Tačiau visiems yra gerai žinoma, kad deimantai yra santykinai reti ir juos sunku išgauti. Dabar Šiaurės Karolinos valstijos universiteto mokslininkai pademonstravo naują būdą, kaip konvertuoti anglies nanopluoštą ir nanovamzdelius į deimantų pluoštą. Geriausia, kad, lyginant su kitomis technologijomis, tai yra pats paprasčiausias būdas pasigaminti deimantų.
(0) 2018-10-03 13
Šių metų Nobelio fizikos premija buvo paskirta JAV mokslininkui Arthurui Ashkinui ir prancūzui Gerard'ui Mourou bei kanadietei Donnai Strickland už lazerių tyrimus, leidusius sukurti „šviesos įrankių“, antradienį paskelbė Nobelio komitetas.
(1) 2018-08-07 33
Visuomenės apetitas duomenims ir jų perdavimui – nepasotinamas. Kiekvieną sekundę internetu perduodama po kelis šimtus terabitų informacijos, o interneto infrastruktūra sunaudoja net 8 procentus visos pasaulyje pagaminamos elektros. Ir visa tai dėl meilių katinėlių vaizdo įrašų, kurių mes tiesiog negalime liautis žiūrėję. Dėl to beprotiškai auga ir elektros sąnaudos, rašo „Ars Technica“.
(2) 2017-12-01 26
JAV tyrėjai paskelbė, kad japoniški popieriaus lankstiniai – origamiai – juos įkvėpė sukurti pigius dirbtinius raumenis robotams, leidžiančius pakelti naštą, iki tūkstančio kartų sunkesnę už juos pačius.