Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Apie gamtą

Intriguojantis radinys: gintaro gabalėlyje aptiktas priešistorinis maro sukėlėjas

2015-10-02 (3) Rekomenduoja   (41) Perskaitymai (110)

Atrodo, rinkti gintarą, o ypač mėginti iš jo iškrapštyti priešistorinių vabzdžių inkliuzus, nėra taip saugu, kaip galėtume pamanyti. Mokslininkai 20 mln. metų senumo gintaro gabalėlyje aptiko blusą, kurioje vis dar glūdi mikroorganizmas, galimai esantis daugiausia gyvybių Europoje nusinešusios „Juodosios mirties“ epidemijos sukėlėjo protėviu.

Apie Dominikos Respublikoje, tarp Pureto Platos ir Santjago miestelių, aptiktą siaubingą paslaptį saugantį gintaro gabalėlį pranešė žurnalas „Journal of Medical Entomology“. Tose vietose prieš 20 mln. metų dunksojo atogrąžų miškai, tad gintaro ten yra pakankamai.

Įtartinos bakterijos buvo aptiktos gintaro gabalėlyje sukaustytos blusos straubliuke ir išeinamojoje žarnoje.

„Aptikta bakterija ne tik išoriškai primena marą sukeliančią Yersinia pestis. Tai, kad jos susitelkė būtent tose vietose, taip pat būdinga šiuolaikinėms maro bakterijoms. Būtent dėl to, kad bakterijos susitelkė blusos straubliuke, ir leido joms pernešti šią ligą“, – sako tyrimą atlikęs entomologas George’as Poinaras.

Be to, ištyręs bakteriją mikroskopu G.Poinaras atkreipė dėmesį į dar vieną sutapimą – tiek jo aptiktoji senolė, tiek XIV a. du trečdalius europiečių išžudžiusi maro bakterija yra faktiškai tokios pat unikalios formos. Jas sudaro lazdelės ir sferos.

Šis atradimas šiek tiek koreguoja ligi šiol mokslininkų palaikytą teoriją, kad blusos pavojingų infekcijų pernešėjomis tapo tik prieš kokius 20 tūkst. metų. G.Poinaras mano, jog visai įmanoma, kad blusos jau labai seniai buvo daugybės mums nežinomų infekcijų skleidėjos, o prieš daugybę metų evoliucionavusi maro bakterija prisidėjo prie kai kurių gyvūnų rūšių išnykimo.

Įsivaizduojate – blusa įkando tiranozaurui, jis apkandžiojo brontozaurą ir… Ir gyvas liko tik tuo metu po vandeniu tūnojęs krokodilas.

Kiti tekstai, kuriuos parašė Arnoldas Lukošius