Geriausi mėnesio įrašai, susiję su rubrika „Įdomusis mokslas

1.
(0) 2019-02-18 85
Ketvirtis milijardo šviesmečių tuštumos – tuščiausia regimosios Visatos vieta. Didžioji tuštuma jau beveik keturis dešimtmečius neduoda mokslininkams ramybės, skatindama kelti neįprasči
2.
(0) 2019-01-25 77
Dan’as Shechtman’as yra Nobelio premijos laureatas, kuris apdovanotas už „nesąmonę“. Bent jau taip manė kai kurie mokslininkai. Dan’ui prireikė beveik 40 metų, kad jis pagaliau įtikintų chemikų bendruomenę savo atradimu, kuris, kaip manoma, yra tiesiog neįmanomas. Kalbame apie naują medžiagą – kvazikristalus. Ir pagaliau nuo teorijos mokslininkai perėjo prie praktikos – skelbiama, kad pirmą kartą pavyko pastebėti visiškai naują šių „neįmanomų“ medžiagų įvairovę.
3.
(1) 2019-03-04 71
Greičiausiai šiandien žodyne neturėtume tokių žodžių kaip „pasąmonė“, „psichoanalizė“, „ego“ ar „superego“, nesigilintume į sapnus, jei nebūtų gyvenęs austras psichologas, psichiatras ir neurologas Sigmundas Freudas. Vieni jo amžininkai jį laikė šarlatanu, kiti – genijumi. Jo teorijos iki šiol kelia aštrių diskusijų, bet jo indėlį į psichologijos mokslą sunku nuginčyti. Jis buvo išties neeilinio proto asmenybė. Štai 26 įdomiausios jo mintys.
4.
(0) 2019-03-05 56
Apie kvantinius kompiuterius kalbos kažkaip buvo pritilusios. Bet po ilgos tylos, be fanfarų, IonQ paskelbė įspūdingą pasiekimą.
5.
(222) 2019-02-01 54
Vyras su pora L raidės formos vielos gabalų vaikštinėja plyname lauke. Jis ne šiaip žvalgosi - jis ieško vandens. Galbūt požeminio šaltinio, o gal ir paprasto vandentiekio vamzdžio. Jis laukia kol virgulės ims reaguoti į po žeme esantį vandenį. Galiausiai vielos gabalai ima kryžiuotis ir vyras ima kasti. Jei jis suras vandenį, ar tai bus atsitiktinumas, ar visgi virgulės veikia?
6.
(0) 2019-02-25 50
Metalų korozija gali susilpninti įvairias struktūras ir net sukelti tiltų ar vamzdynų avarijas. Antikorozinės dangos padeda tam užkirsti kelią, tačiau jos tampa neefektyvios, kai yra praduriamos, įtrūksta ar yra kaip nors kitaip pažeidžiamos. Dabar Northwestern’o universiteto mokslininkai skelbia sukūrę save pasigydančią dangą, kuri per kelias sekundes gali susitaisyti savo įtrūkimus.
7.
(1) 2019-03-14 50
Kone iki dvidešimto amžiaus vidurio chirurgai operuodavo su gatvės drabužiais. Ir tik kai siekiant užkirsti kelią infekcijoms buvo įvesti griežti higienos reikalavimai, gydytojai apsivilko baltus chalatus, kurie simbolizavo švarą.
8.
(0) 2019-03-07 48
Fizikas, matematikas, astronomas, alchemikas, filosofas Izaokas Niutonas yra vienas garsiausių visų laikų mokslininkų. Jis žinomas už savo darbus aiškinant gravitaciją, už Niutono dėsnius, kuriais remiasi visa klasikinė mechanika, ir integralinį bei diferencialinį skaičiavimą. Niutonas per savo ilgą gyvenimą nuveikė išties daug. Štai 15 įdomiausių jo citatų.
9.
(1) 2019-02-22 47
Gali nuskambėti neįtikėtinai, bet Hokaido universiteto mokslininkai rado būdą, kaip sukurti tokią medžiagą, kuri kuo daugiau naudojama, tuo labiau stiprėja. Juos įkvėpė gana paprastas dalykas - žmogaus raumuo, kuris treniruojamas tampa vis stipresnis. Tad iškilo klausimas: o kodėl toks principas negalėtų veikti ir su medžiagomis? Jian Ping Gong’as su komanda nusprendė pabandyti sukurti tokią „treniruojamą“ medžiagą ir panašu, jog jiems iš tiesų pavyko.
10.
(1) 2019-01-16 46
Vienas labiausiai apgyvendintų Vakarų Azijos miestų smenga žemėn precendento neturinčiu greičiu.
11.
(2) 2019-02-25 43
XX a. viduryje žmonija jau pradėjo į kosmosą siųsti palydovus, kurie padėjo tiksliai apskaičiuoti Žemės perimetrą – 40030 kilometrų. Tačiau prieš daugiau nei 2000 metų, Eratostenas – vienas žymiausių senovės Graikijos matematikų, astronomų ir geografų padarė tą patį naudodamas tik lazdelę ir, žinoma, savo galvą.
12.
(6) 2019-02-28 41
Konstantų kauliukų ruletė antropinį principą taiko nenumato Didysis sprogimas Visatos galiojimo laiko
13.
(0) 2019-01-11 40
Iš supermasyvios juodosios skylės naujausių vaišių likučių mokslininkai sugebėjo apskaičiuoti šio monstro sukimosi greitį, ir rezultatai sunkiai suvokiami. Tyrėjų komandos teigimu, didži
14.
(0) 2019-02-24 39
Nors grafenas – itin perspektyvi dvimatė medžiaga, pagaminti ją – vis dar nemenkas iššūkis.
15.
(2) 2019-02-14 36
Paprastai, jei norima kartu sujungti metalines ir plastikines detales, reikia naudoti klijus arba kniedes. Tačiau Vokietijos Fraunhofer’io instituto inžinieriai sukūrė „ginklą“, kuris, jų teigimu, užtikrina gerokai greitesnį ir pigesnį sujungimo procesą.
16.
(6) 2019-03-06 34
Pasak tyrimo, neseniai paskelbto žurnale „Plos One“, didžiąją akmens amžiaus dalį Centrinėje Europoje vienu metu gyveno ne daugiau nei 1500 žmonių. Palyginimui – tiek žmonių gyvena Kudirkos Naumiestyje, Skaudvilėje ar Ramygaloje. Arba – tiek žmonių gali atostogauti vidutinio dydžio kruiziniame laive.
17.
(9) 2019-01-25 33
Technologijomis naudojamės kasdien, bet ar gerai jas pažįstame? JAV buvo atliktas įdomus tyrimas, kurio metu buvo išsiaiškinti 5 didžiausi mitai apie kasdienes technologijas, kuriais tiki daugiausiai žmonių. Jie susiję su baterijomis, kameromis ir net oro uostų skeneriais.
18.
(0) 2019-01-30 32
Istorijoje žinoma nemažai atvejų, kai visiškai atsitiktinai buvo padaromi epochiniai atradimai. Tai galėjo būti kažkieno nesėkmingas eksperimentas ar virtuvėje per neapsižiūrėjimą padaryta klaida. Vienaip ar kitaip, šiandien tokių „atsitiktinumų“ rezultatais naudojasi visas pasaulis.
19.
(0) 2019-02-13 29
Neretai girdime astrofizikus ir kosmologus sakant, kad itin tolimi Visatos regionai tolsta nuo mūsų greičiau už šviesą. Bet ką tai reiškia? Ar jie nori pasakyti, kad Visatoje yra objektų, gal
20.
(0) 2019-02-25 29
Kokia geriausia dovana 13-to gimtadienio proga – teisingai, termobranduolinis reaktorius. Mokslo pasaulyje atsirado naujas pretendentas į jauniausio branduolių fiziko, atlikusio termobranduolin
21.
22.
(0) 2019-02-27 26
Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkų grupė rado būdą, kaip pagaminti padidinto stiprumo gipso rišamąją medžiagą, naudojant vien tik pramoninių atliekų produktus. Padidinto stiprumo gipsinei rišamajai medžiagai pagaminti naudojamas fosfogipsas – trąšų gamybos metu susidarančios atliekos, ceolitas – naftos perdirbimo pramonės atliekos, ir tam tikras aktyvatorius. KTU laboratorijoje sukurtas gipsas yra dukart stipresnis nei įprastas gipsas, pagamintas iš fosfogipso.
23.
(0) 2019-01-20 26
Kaip žuvo tolimojoje Mėnulio pusėje pasodinti medvilnės ūgliai
24.
(39) 2019-01-12 26
Naujausias karinių konfliktų tyrimas, apimantis 600 metų istorinį periodą, parodė, kad konfliktų atsiradimas paklūsta matematiniam dėsniui. Tai reiškia, kad dabartinis sąlyginai taikus periodas tėra tik laikinas atokvėpis, rašoma svetainėje „MIT Technology Review“.
25.
(0) 2019-02-26 25
19 amžiaus pabaigoje išrastas „Coca-Cola“ gėrimas iš pradžių buvo kuriamas kaip vaistai. Per ilgus gyvavimo dešimtmečius „Coca-Cola“ tapo visame pasaulyje žinomu gėrimu. Šiandien daugelis žino, kad originaliai „Coca“ dalis pavadinime nurodė į sudėtį įtrauktą kokainą, bet vėliau narkotikų buvo atsisakyta. Tačiau ar žinote, kad „Coca-Cola“ ir kokaino ryšiai nėra tik istorija?