Mobili versija | Apie | Visos naujienos | RSS | Kontaktai | Paslaugos
 
Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Sociologija

„Trolių gamykla“: kaip gimsta Rusijos režimą aukštinantys komentarai

2015-02-26 (173) Rekomenduoja   (118) Perskaitymai (3112)
    Share
Tai straipsnis iš rašinių ciklo. Peržiūrėti ciklo turinį

Daugeliui internautų neblogai žinoma, kad Rusijos valdančiajam režimui palankias įvykių interpretacijas pasauliniame tinkle platina samdytų „trolių” armija. Suomijos visuomeninis transliuotojas YLE pabandė savo jėgomis patikrinti, kaip veikia viena iš daugelio aktyvių Rusijos „trolių gamyklų”.

YLE programos „Kioski” žurnalistai tris dienas stebėjo vieną pastatą šiaurės vakarinėje Sankt Peterburgo dalyje (Savuškino g. 55). Jų duomenimis, būtent šiame niekuo, išskyrus sustiprintą apsaugą, neišsiskiriančiame name keliomis pamainomis dirba privačios bendrovės „Interneto tyrimų agentūra” samdomi anoniminiai interneto komentatoriai.

„Google Street View” tarnybos 2012 metais darytoje nuotraukoje minėtas pastatas – tuščias ir parengtas išnuomoti. Šių metų pradžioje jame jau aktyviai verda darbas. Vis dėlto suomių žurnalistai nustebo, neaptikę jokių čia įsikūrusių įmonių iškabų. Į vidų patekti jiems nebuvo leista – apsauginis pareiškė, kad tai esąs „valstybinis pastatas”.

„Jei tai iš tiesų tiesa, labai įdomu. Rusijoje „valstybiniais pastatais” dažniausiai vadinami Federalinės saugumo tarnybos, kariuomenės, administraciniais pastatais, taip pat, pvz., branduolinėmis jėgainėmis, – stebisi YLE „Kioski”. – „Valstybinių pastatų” apsauga – itin griežta.”

Tačiau „Anonymous International” programišiai dar praėjusių metų gegužę atskleidė, kad su objektu Savuškino gatvėje siejama „Interneto tyrimų agentūra” iš tiesų priklauso „Putino virėju” vadinamam kontroliuojančiosios bendrovės „Konkord” įkūrėjui Jevgenijui Prigožinui. Formaliai agentūra – privati bendrovė, todėl kyla klausimas, kodėl viena iš jos būstinių saugoma kaip „valstybinis pastatas”.

Ieško anglakalbių

Kadangi įtarimų keliančios bendrovės atstovai atsisakė ką nors komentuoti, suomių žurnalistai ėmė atidžiai stebėti aplinką, ieškodami daugiau įtartinų ženklų.

Paaiškėjo, kad „Interneto tyrimų agentūra” aktyviai ieško naujų darbuotojų. Oficialiai nurodoma, kad bendrovė ieško „socialinių tinklų specialistų“, „interneto operatorių”, „turinio autorių ir valdytojų” – tiek dieninėms, tiek ir naktinėms pamainoms. Kviečiami žmonės, „kurie gali dirbti internete, kurti internetinį turinį įvairioms auditorijoms, perrašyti tekstus”.

Pasak programišių paviešintų dokumentų, eiliniai J. Prigožino sukurtos sistemos darbuotojai gali tikėtis mėnesinio atlyginimo nuo maždaug 30 tūkst. rublių (daugiau nei 400 eurų), aukštesnės grandies specialistai – daugiau nei 50 tūkst. rublių (690 eurų). Iš viso įtariamoje „trolių gamykloje” dirba apie 250 žmonių. Teigiama, kad aktyviausi interneto „troliai“, šlovinantys Vladimiro Putino režimą ir keikiantys Vakarus, per dieną, naudodamiesi mažiausiai keletu netikrų socialinių tinklų paskyrų, išpublikuoja apie 100 komentarų.

YLE žurnalisto skambutis į „Interneto tyrimų agentūrą”, apsimetus darbo ieškančiu interesantu, atskleidė, kad šiuo metu paklausūs asmenys, gebantys angliškai rašyti politinėmis temomis.

Pateko vidun

2013 metais nepriklausomo rusų leidinio „Novaja Gazeta” žurnalistė Aleksandra Garmažapova žengė dar toliau. Ji iš tiesų buvo atėjusi darbo pokalbio į „Interneto tyrimų agentūrą”, kuri tuo metu veikė kitame Sankt Peterburgo rajone (Olgine).

Savo potyrius A. Garmažapova aprašė straipsnyje. Žurnalistės teigimu, ją pasitikęs V. Putino režimo jaunimo organizacijų aktyvistas nepasivargino patikrinti neva darbo ieškančios moters tapatybės ir iškart ėmė plačiau pasakoti apie veiklos pobūdį. Tuo metu buvo rengiamasi Didžiojo dvidešimtuko (G20) viršūnių susitikimui Sankt Peterburge, todėl „Interneto tyrimų agentūros” darbuotojams buvo nurodyta kuo plačiau interneto portaluose, socialiniuose tinkluose ir tinklaraščiuose skleisti žinią apie šį Rusijos pasiekimą.

Žurnalistei pavyko įsidarbinti, jau kitą dieną ji sėdo rašyti užsakomųjų tekstų – tiesa, antraeilės svarbos. „Ant darbastalių išsaugotos pirmtakų ekrano nuotraukos. Jie keikia Ameriką ir Navalną. Atseit Valstijose trūksta vietos (dėl dangoraižių), žmonės – chamiški ir godūs, o filmai – bedvasiai, ne taip, kaip mūsų kinematografas, kuris kyla nuo kelių, – atpasakojo A. Garmažapova. – Šimtai komentarų sudaryti iš paprasčiausių klišių ir stereotipų. Ant kolegos iš laikraščio „Mano rajonas”, kuris taip pat įsiskverbė į „trolių irštvą“, darbastalio – įrodymai, kaip peikiamas žurnalas „Forbes”.

A. Garmažapova šiais metais davė trumpą interviu ir suomių YLE, kuriame pati stebėjosi savo sėkme. Žurnalistės „darbą” „trolių“ kalvėje po pirmos dienos nutraukė jos pačios perdėtas smalsumas, tačiau jau vien galimybė prisiliesti prie „Interneto tyrimų agentūros” paslapčių esą buvo neabejotina sėkmė.

„Tai yra verslas”

Suomių žurnalistai išsiaiškino, kad pastatu Savuškino gatvėje naudojasi ne vien „Interneto tyrimų agentūra”, bet ir „Federalinė naujienų agentūra” (FAN), administruojanti net keletą neseniai paleistų naujienų svetainių, skirtų Kremliui parankiai informacijai platinti.

Viena jų, Nahnews.com.ua („Novostnoje agentstvo Charkov”), apsimeta ukrainiečių leidiniu, o kartu pagrindiniame puslapyje publikuoja nuotrauką su mažamečiais vaikais, laikančiais plakatą „Išgelbėkite Donbasą nuo Ukrainos armijos”.

YLE „Kioski” duomenimis, pastaruoju metu žmonės, ateinantys į pokalbį dėl darbo „Interneto tyrimų agentūroje”, oficialiai įdarbinami FAN. Šios „naujienų agentūros” vadovas Jevgenijus Zubariovas sutiko duoti trumpą komentarą, kuriame pareiškė, kad kaltinimais dėl samdytų „trolių“ darbo neva vykdomas „iškeltas tikslas mus diskredituoti”.

„Tai – propagandinio karo rezultatas, – sakė jis. – Supraskite, aš mažiausiai noriu tuo užsiimti. Mano tikslas – sukurti agentūrą, padaryti ją pelningą, o tada galbūt investuotojas užsimanys ją parduoti. Tokia mano užduotis. Tai yra verslas.”

J. Zubariovas atsisakė įsileisti žurnalistus į pastato Savuškino gatvėje vidų, pareiškęs, kad tam turėtų duoti leidimą kiti nuomininkai. Plačiau ką nors komentuoti atsisakė ir žurnalistų kalbinti darbuotojai, skubėję į rytinės pamainos pradžią.

YLE programos „Kioski” žurnalistai teigia tik pradėję tirti Rusijos samdomų interneto „trolių“ veiklą ir ateityje žada dar daugiau reportažų.

Verta skaityti! Verta skaityti!
(126)
Neverta skaityti!
(8)
Reitingas
(118)
Visi šio ciklo įrašai:
Komentarai (173)
Komentuoti gali tik registruoti vartotojai
Naujausi įrašai

Įdomiausi

Paros
107(23)
71(3)
28(0)
23(0)
21(0)
21(0)
19(0)
19(0)
14(2)
13(2)
Savaitės
82(6)
75(0)
66(2)
Mėnesio
110(8)
109(6)
108(44)
99(7)
99(0)