Mobili versija | Apie | Visos naujienos | RSS | Kontaktai | Paslaugos
 
Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Žmogus ir medicina

Mirtina kofeino dozė: kiek?

2012-10-30 (11) Rekomenduoja   (2) Perskaitymai (10085)
    Share

Praėjusią savaitę energetinio gėrimo gamintojams „Monster“ Kalifornijoje (JAV) iškelta byla dėl netyčinio gyvybės atėmimo (angl. – „wrongful-death“), kadangi 2011 m. pabaigoje išgėrusi dvi 24 uncijų (710 ml) skardines energetinio gėrimo „Monster“ netikėtai mirė 14-metė Anais Fournier. Teismo medicinos ekspertas ataskaitoje mirties priežastimi įvardijo apsinuodijimą kofeinu. Taigi, kokia yra mirtina kofeino dozė?

Atsakyti – ne taip jau ir paprasta. Visų pirma todėl, kad tokie atvejai – labai reti. Viena aišku: kofeino reikėtų pasiutusiai daug. Žurnalo „Journal of Caffeine Research“ („Kofeino tyrimų žurnalas“) vyriausiasis redaktorius Džekas Džeimsas (Jack James) tvirtina, jog suaugusiajam perdozavimą reikštų maždaug 10 g kofeino.

2005 m. leidinyje „2005 Forensic Science International“ išspausdintas straipsnis apie du mirtino apsinuodijimo kofeinu atvejus Naujosios Meksikos valstijoje (JAV) rašoma, jog mirtina dozė – 5 gramai kofeino. Kad tiek atsirastų organizme, reikėtų išgerti maždaug 24 litrus kavos. Viename puodelyje normalaus stiprumo kavos kofeino koncentracija turėtų būti 2,5-7 mg/l.

Du Naujojoje Meksikoje dėl apsinuodijimo kofeinu mirusių dviejų žmonių (moters, kuri, kaip įtariama, kofeiną vartojo siekdama mesti intraveninius narkotikus, ir vyro, kuris, anot jo šeimos narių, surijo buteliuką migdomųjų), organizmuose kofeino koncentracija buvo maždaug 100 kartų didesnė. Tinklalapis „Death By Caffeine“ informuoja, jog mirtina kofeino koncentracija yra 6 g kofeino 45 kg kūno masės.

Jei apsinuodijimai kofeinu būna tokie reti, kodėl tada kofeinas – ko gero, plačiausiai vartojama psichotropinė medžiaga – keikiamas už ne vieną žmogaus gyvybę, nusineštą per pastaruosius metus? Galbūt todėl, kad kofeinas beveik visada puikiai „dera“ su kitais ne mažiau pavojingais faktoriais, pvz., alkoholiu, širdies būkle. Be to, Kalifornijoje iškeltoje byloje minima, jog žuvusioji A. Fournier kentėjo nuo Elerso-Danloso sindromo (angl. – „Ehlers-Danlos sindrome“). Skrodimo rezultatai byloja, jog mirties priežastis buvo širdies ritmo sutrikimas (kardialinė aritmija), kurį išprovokavo kofeinas. Tiesa, ritmo sutrikimui įtakos turėjo ir minėtoji liga.

„Kofeino toksiškumas A. Fournier atveju (jei jis poveikis apskritai buvo toksiškas) nėra gerai suprantamas, – pripažįsta Dž. Džeimsas. – Literatūroje esti įvairių samprotavimų, jog kai kurie individai pasižymi ypatingu jautrumu kofeinui, tačiau jautrumo kofeinui sąvoka medicinoje nėra aiškiai apibrėžta.“

Viena aišku: A. Fournier kofeino dozė daugeliui žmonių nebūtų pavojinga. Dvi skardinės energetinio gėrimo „Monster“ iš viso yra 240 mg kofeino – teisme tai buvo prilyginta keturiolikai 12 uncijų (355 ml) gėrimo „Coca Cola“ skardinių. Nors, rodytus, išgerti šitokį rudo gėralo kiekį atrodytų nepadoriai neįmanoma, gana daug žmonių per dieną suvartoja daugiau kofeino. Pavyzdžiui, 24 uncijose amerikiečių vertinamos „Starbucks Pike Place“ kavos kofeino yra 480 mg, taigi – net dvigubai daugiau.

„Nežinau nė vieno kito tokio atvejo, kai vaikas būtų mirtinai apsinuodijęs kofeinu nuo 4 puodelių kavos, – pastebi dietologas Markas Makartis (Mark F. McCarty) iš San Diego. Tokie atvejai – neįtikėtinai reti. Neįsivaizduoju, jog „Monster“ gamintojai galėjo apie tai net pagalvoti, kadangi niekur literatūroje apie tokį pavojų neužsimenama.“

Tiesa, didesnis kiekis energetinio gėrimo (arba kofeino turinčių maisto produktų ar gėrimų) yra iš tiesų pavojingas – ypač vaikams. Popsci.com pateikia keletą pavyzdžių. Vienerių metų mergaitė Ohajuje patyrė širdies priepuolį (o plaučiuose prisikaupė skysčių) po to, kai prarijo mamos vartotas dietines piliules, kuriose buvo 2-3 g kofeino (8-12 skardinių „Monster“). Sraigtasparniu ji buvo nuskraidinta į ligoninę ir liko gyva, nepaisant to, jog kofeino dozė, atsižvelgiant į jos amžių, buvo didžiulė.

Kitas atvejis – 16-metis jaunuolis Toronte (Kanada), apsinuodijęs 6-8 g kofeino (25-33 skardinės „Monster“). Taip atsitiko po to, kai jis prarijo 30-35 stimuliuojančių medžiagų tabletes, vadinamas „rožinėmis širdelėmis“. Paauglį surėmė krūtinės skausmai, kraujyje padidėjo cukraus kiekis, pastebėti širdies ritmo sutrikimai. Medicininės apžiūros metu jis buvo susijaudinęs, nesiorientavo aplinkoje, nervinosi, buvo pernelyg susierzinęs. Laiku suteikus medicininę pagalbą, jaunuolis liko gyvas.

Verta skaityti! Verta skaityti!
(2)
Neverta skaityti!
(0)
Reitingas
(2)
Komentarai (11)
Komentuoti gali tik registruoti vartotojai
Naujausi įrašai

Įdomiausi

Paros
42(2)
25(0)
20(0)
17(0)
17(0)
14(0)
11(3)
10(1)
Savaitės
134(45)
70(0)
Mėnesio
132(0)
124(6)
116(14)
113(0)
104(5)