Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Žmogus ir medicina

Mokslininkai atrado itin ironišką nikotino atliekų, susidarančių rūkalų gamybos metu, panaudojimo būdą

2017-04-14 (0) Rekomenduoja   (24) Perskaitymai (2207)

Tabako pramonė kasmet atsikrato apie 300 tūkst. tonų gamybos procese susidarančių nikotino atliekų. Toks didžiulis kiekis šios medžiagos ne tik itin kenksmingas gamtai: nuo jos žūsta vabzdžiai, vysta augalai, tačiau ir turi nemažą vertę. Juk joks verslas nesuinteresuotas atsikratyti daiktu iš kurio galima papildomai uždirbti.

Taigi, buvo ieškoma būdų, kaip užuot nikotino atliekas sunaikinus, jas išnaudoti. Būdas netrukus buvo rastas, tačiau tai, kuo galiausiai paverčiamas nikotinas, yra mažų mažiausiai ironiška.

„Nature” buvo publikuoti rezultatai atskleidžiantys kaip nikotiną galima panaudoti sintetinant 6-hidroksi-3-sukcinolio-piridiną, dar žinomą trumpiniu HSP. Tai itin medicinos pramonės vertinama žaliavinė medžiaga, naudojama biologiškai aktyvių medžiagų, skirtų kai kuriems vaistams nuo įvairių profilių vėžio, maliarijos, Parkinsono ir kitų ligų, sintezei.

Vis dėlto, nors ir atperkantis procesų sąnaudas, pastarasis HSP išgavimo būdas pasirodė esąs ganėtinai brangus.

Todėl ieškojimai buvo tęsiami. Gana greitai buvo atrasta keletas bakterijų ir grybelis, galintys nikotino atliekas naudoti kaip energijos šaltinį ir vidinių biocheminių procesų dėka versti jį į HSP. Tačiau šie mikroorganizmai taip pat  nepasirodė pakankamai efektyvūs.

Vis dėlto, bioinžinerijos metodais modifikuota bakterija Pseudomonas putida parodė itin aukštus rezultatus. Ji nikotino atliekas į HSP verčia 3,7 karto efektyviau nei nemodifiuota tos pačios bakterijos versija, ir keletą kartų efektyviau nei kiti žinomi būdai.

Taigi, paradoksalu, tačiau paprastai kalbant, iš nikotino atliekų bus gaminami vaistai nuo ligų, iš kurių kai kurias ir sukelia (arba yra ligos vystymąsi skatinantis veiksnys) tas pats nikotinas.