Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Technologijos » Automobiliai ir traukiniai

Mokslininkai išmokė E. coli žarnyno lazdelę sintetinti dyzeliną

2013-04-23 (13) Rekomenduoja   (0) Perskaitymai (1977)

Britų biotechnologai pirmąsyk sukūrė E. coli žarnyno lazdelių štamą, sugebantį riebalų molekules perdirbti į medžiagas, savo savybėmis visiškai nesiskiriančias nuo dyzelino ir gali būti naudojamos dyzeliniuose automobiliuose. Atradimas pristatytas žurnalo „Proceedings of the National Academy of Sciences“ straipsnyje.

„Pagrindinis šio projekto tikslas – dabartinės kartos automobiliams tinkamų biodegalų gamyba, – pareiškė Ekseterio universiteto (Jungtinė Karalystė) tyrėjas Džonas Lavas (John Love). – Tradicinio dyzelino pakeitimas „žaliuoju“ jo analogu būtų reikšmingas žingsnis mažinant šiltnamio dujų efektą sukeliančių dujų kiekį atmosferoje. Tokie biodegalai iki 2050 m. šiltnamio efektą skatinančių dujų emisijas sumažintų 80 proc. O juk energetinis ekonomikos apetitas vis auga. Todėl nuo naftos kainų ir politinių konjunktūrų nepriklausomi degalai yra ypatingai patrauklus siekis.“

Dž. Lavas su kolegomis sugebėjo paprasčiausią žarnyno lazdelę Escherichia coli (arba tiesiog E. coli) paversti dyzelino „gamykla“, į bakterijos DNR įdiegdamas keleto kitų bakterijų genus ir cinamono medžio genomo fragmentą. Šių genų mokslininkams reikėjo riebalų, chemine sudėtimi panašiausių į benzine ir dyzeline esančius angliavandenilius, suskaidymui.

Skirtingai nei daugelyje kitų panašaus pobūdžio mokslinių projektų, tyrėjai, užuot mėginę iš kitų mikrobų nukopijuoti paruoštą fermentų „konvejerį“, patys sukūrė naują reakcijų grandinę. Pagrindine dyzelino žaliava joje tampa riebalai: juos žarnyno lazdelė išskiria arba pasisavina iš aplinkos kaip vieną iš „statybinių medžiagų“ savo sienelėms. Riebalai suskaidomi kitų bakterijų ir cinamono medžio fermentais – tokiu būdu jie virsta „šakotomis“ angliavandenilių grandinėmis, iš kurių sudarytas dyzelinas.

Dž. Lavo ir jo kolegų žodžiais tariant, medžiaga, kurią išskiria jo sukurtas bakterijos štamas, tinkama naudoti vietoj degalų dyzeliniuose varikliuose. Tyrėjai pažymi, kad jų sukurti mikrobai iš principo gali kurti ir kitokio tipo degalus – taip pat ir aviacinį žibalą. Tam pakaktų pakeisti cheminę bakterijų maisto sudėtį.