Mobili versija | Apie | Visos naujienos | RSS | Kontaktai | Paslaugos
 
Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Technologijos » Lėktuvai ir aviacija

Dideli elegantiški dirižabliai raižė ir Lietuvos dangų - kaip „Saksonija“ atrodė virš Šiaulių ir kas jam nutiko prasidėjus karui

2017-03-10 (2) Rekomenduoja   (20) Perskaitymai (1759)
    Share

Lietuvos neaplenkė naujausios technologijos, nors į mūsų kraštą jos ir atėjo kaip karo priemonės. Viena iš įdomiausių aviacinių istorijų – vokiški Pirmojo pasaulinio karo dirižabliai (cepelinai), kurie iš pradžių daužė mūsų miestus, o vėliau iš Šiauliuose ir Kaune įrengtų angarų skraidė bombarduoti rusų pozicijų kaimyninėse šalyse.

Kaip rašo Plienosparnai.lt, „SACHSEN“ („Saksonija“) garsusis prieškarinis cepelinas, vežiojęs turistus. Iki karo stovėjo Rytprūsiuose, bet vėliau buvo panaudotas karo reikmėms ir 1915 m. rugpjūtį bombardavo Vilniaus geležinkelio stotį, numesdamas 800 kg bombų. Vėliau, kai fronto linija persilaužė, vokiečiai lengvesnius už orą skraidymo aparatus įkurdino pačioje Lietuvoje.

Į Šiaulius iš Varšuvos cepelinų angaras perkeltas dėl to, kad fronto linija įsitvirtino palyginti netoli – prie Dauguvos. „Šiaulių kraštas“ rašo, kad Šiaulių angaras iš esmės liko toks pat kaip Varšuvos –180 m ilgio ir skirtas tik vienam cepelinui talpinti. Vokiečiai tikėjosi, kad Šiauliuose dislokuotais dirižabliais bus galima pagąsdinti Rusiją, gal net bombarduoti Sankt Peterburgą.

 

Užėmus Kauną, 1916 m. pradžioje kiek didesnė cepelino bazė netrukus buvo įrengta ir ten. Kauno angaro matmenys buvo: 240 m x 42 m x 35 m, jame galėjo tilpti du cepelinai. Pavyzdžiui, ten stovėjęs dirižablis LZ 86 skraidė į frontą. Per keturias užduotis numetė apie 8000 kg bombų – bombardavo Minsko ir Režicos geležinkelio stotis, geležinkelio liniją į šiaurę nuo Daugpilio ir geležinkelio liniją tarp Minsko ir Molodečno.

Šiaulių ir Kauno angarų vartus sudarė dvi stumdomos dalys, cepelinai buvo įvežami, o iki angarų turėjo būti nutiesti geležinkelio bėgiai. Prie jų buvo pastatytos oro stebėjimo stotys ir net cepelinams reikalingų dujų gamyklos, kad jų nereiktų balionais atsivežti iš kitur. Dalinyje, kuris aptarnavo čia dislokuotus orlaivius, tarnaudavo iki 150 karių. Nuotrauka. Atvirukas su cepelinu LZ 98 virš Šiaulių centro, ties cerkve, kurios jau nebėra. 1917 m. kovas (Iš Petro Kaminsko kolekcijos).

Buvęs keleivinis dirižablis „SACHSEN“ karui prasidėjus pertvarkytas į bombonešį.

Verta skaityti! Verta skaityti!
(23)
Neverta skaityti!
(3)
Reitingas
(20)
Komentarai (2)
Komentuoti gali tik registruoti vartotojai
Naujausi įrašai

Įdomiausi

Paros
56(0)
43(0)
27(1)
23(0)
21(0)
17(0)
16(1)
10(0)
Savaitės
88(5)
82(5)
63(5)
Mėnesio
168(28)
135(55)
126(30)
107(4)
94(7)