Mobili versija | Apie | Visos naujienos | RSS | Kontaktai | Paslaugos
 
Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Žmonių pasaulis

Tai, ką Rusija stengiasi padaryti su išsigandusiais žmonėmis, yra baisu: „visų veiksmų suma ilguoju laikotarpiu turės milžiniškas pasaulines pasekmes, žmonės nebetikės net įrodytais faktais“

2020-04-22 (15) Rekomenduoja   (9) Perskaitymai (220)
    Share

Dešimtmetį Rusijos prezidento Vladimiro Putino skatinama dezinformacija apie mediciną sėja sąmyšį, kenkia didžiosioms institucijoms ir padeda plisti mirtinoms ligoms, teigiama „The New York Times“ publikuotame tyrime.

Pasaulio sveikatos organizacijai (PSO) vasario 3 d. naujojo koronaviruso protrūkį paskelbus pasaulinio masto problema, neaiškios kilmės tviterio paskyra Maskvoje paskelbė amerikietiško tinklaraščio įrašą, kuriame rašoma, kad patogenas – biologinis ginklas, sukurtas žudyti.

Įrašo antraštėje skelbta neva įrodymai yra nenuginčijami, nors aukšto lygio mokslininkai mitą paneigė ir įrodė, kad virusas kilo natūraliai ir nebuvo sukurtas laboratorijoje.

Įsiplieskusią COVID-19 pandemiją lydėjo pavojingas melagingos informacijos antplūdis, kurį PSO įvardijo infodemija. Analitikų teigimu, dėl siekio diskredituoti Vakarus ir sunaikinti priešus iš vidaus, V.Putinas suvaidino esminį vaidmenį platinant melagingą informaciją.

„The New York Times“ tyrimas atskleidžia, kad Kremliaus galva daugiau nei dešimtmetį skleidė melagingą informaciją apie visuomenės sveikatą.

Teigiama, kad Rusijos agentai be atokvėpio skleidė melą esą virusinės ligos, kaip sezoninis gripas, Ebola, o dabar ir naujasis koronavirusas yra sukurtos JAV mokslininkų. Dezinformacijos skleidėjai taip pat siekė sunaikinti pasitikėjimą vakcinomis, vienu didžiausių visuomenės sveikatos laimėjimų.

Ekspertai aiškina, kad Maskvos tikslas – pateikti JAV pareigūnus kaip neva neįvertinančius pavojaus sveikatai ir taip keliančius pavojų visos visuomenės gerovei.

„Tuo siekiama sukelti abejonių valstybės institucijomis“, – „The New York Times“ aiškino Peteris Pomerantsevas, 2014 m. išleidęs knygą apie Kremliaus dezinformacijos kampaniją „Niekas nėra tiesa ir viskas yra įmanoma“.

Rusijos prezidento vykdomai kampanijai pasitelkta žiniasklaida, internetiniai troliai ir abejotinos reputacijos tinklaraščiai, kur JAV sveikatos ekspertai pateikiami it perdėm savimi pasitikintys apgavikai.

Nors skaitmeniniame amžiuje Rusijai darosi vis lengviau paslėpti savo įtakos agentus, JAV Valstybės departamentui pavyko aptikti tūkstančius Rusijos naudojamų socialinių tinklų anketų, kurios skleidė sąmokslo teorijas apie koronavirusą.

Vienas dažniausiai pasikartojančių melų, neva COVID-19 sukeliantis virusas buvo sukurtas Jungtinėse Valstijose, daugiausia per socialinius tinklus įsiskverbė ir į Lietuvos gyventojų galvas.

Apetitas Rusijos skleidžiamai dezinformacijai – itin didelis. JAV žvalgybos pareigūnų ataskaitoje pažymima, kad Kremliaus valdomos užsienio žiūrovams skirtos televizijos RT įrašai „Youtube“ platformoje vidutiniškai sulaukia bemaž milijono peržiūrų per dieną. Daugiau nei bet kuri kita televizija pasaulyje.

Nuo televizijos įkūrimo 2005 m., jos vaizdo įrašai buvo peržiūrėti daugiau nei 4 milijardus kartų.

Kadangi susidomėjimas ilgaamžiškumu ir gera gyvenimo kokybe – itin aukštas, dezinformacija apie sveikatą gali turėti neproporcingai didelę socialinę įtaka. Ekspertai baiminasi, kad įsigalintis cinizmas ne tik padės sueižėti Vašingtono įtakai, bet ir sunaikins kertinę demokratijos vertybę – faktais grįstą sprendimų priėmimą.

„Visų Kremliaus veiksmų suma ilguoju laikotarpiu turės milžiniškas politines pasekmes“, – JAV žurnalistams aiškino Ladislavas Bittmanas, buvęs Sovietinio bloko pareigūnas atsakingas už dezinformacijos sklaidą.

Tuo metu 5 metus Rusijos skatinamą nepasitikėjimą vakcinomis stebinti Marylando universiteto visuomenės sveikatos profesorė Sandra C.Quinn aiškina, kad Rusija naudojasi laiko patikrinta taktika.

„Vienintelis šiuo metu matomas skirtumas – institucijų, kurių vertinimu grindžiame gebėjimą suprasti tiesą, juodinimo greitis. Mano manymu, esame pavojinguose vandenyse“, – aiškino S.C.Quinn.

Gyvieji ginklai

Jaunystėje V.Putinas dirbo KGB agentu, primena „The New York Times“. Būsimasis Rusijos vadovas dirbo užsienio žvalgyboje, kurios agentams buvo nurodyta ketvirtadalį laiko skirti dezinformacijos skatinimo planams.

V.Putino darbo Sovietų žvalgyboje laikas sutapo su KGB operacija, kuria buvo siekiama nukreipti pasaulio bendruomenės dėmesį nuo fakto, jog nesilaikydama 1972 m. pasirašytos sutarties su JAV, Maskva susikūrė biologinių ginklų arsenalą.

Taip gimė informacinė kampanija, kuria buvo siekiama įtikinti pasaulį, kad AIDS sukeliantis virusas – rasinis JAV karinių struktūrų sukurtas ginklas, skirtas sunaikinti juodaodžius. 1987 m. melas buvo transliuojamas 25 kalbomis, 80-yje pasaulio valstybių.

1992 m. Rusija pripažino, kad istorija buvo melaginga.

Tačiau prie Rusijos vairo stojęs V.Putinas atnaujino KGB vadovėlius ir JAV kaltę skatina įžvelgti kiekvienos ligos protrūkyje. Dar daugiau, nepagrįstos kritikos lavina JAV sveikatos apsaugos sistemai tapo išskirtiniu V.Putino valdymo bruožu.

Pavyzdžiui 2009 m. siaučiant tūkstančius gyvybių nusinešusiam H1N1 gripui, RT kanale daug eterio laiko užėmė sąmokslo teorijas skleidžiantis Wayne'as Madesnas, kurį Rusijos televizija vadino „tiriamosios žurnalistikos“ atstovu.

Pastarasis darbą atliko ir bent jau devyniose laidose pakartojo, kad H1N1 sukeliantis virusas yra sukurtas laboratorijoje, o pasaulis kovoja su „žmogaus rankomis sukurta tragedija“.

W.Madsenas kartojo, kad virusas buvo sukurtas JAV įstaigose, kurios skirtos kovoti su ligų protrūkiais, skleidė melagingą informaciją, neva 2009 m. gripas yra genetiškai modifikuota dešimtis milijonų gyvybių pareikalavusio ispaniškojo gripo atmaina.

2012 m. V.Putino informacijos arsenalą papildė kariuomenė. Naujai paskirtas Rusijos armijos vadovas, generolas Valerijus Gerasimovas išdėstė naują karto doktriną, kurioje buvo pabrėžiama, kad viešos žinutės yra kertinis ginklas siekiant sukelti neramumus iš užsienio.

Tais pačiais metais Sankt Peterburge pradėjo veikti internetinių trolių grupė, neatpažįstamai pakeitusi kasdienybę feisbuke, tviteryje ir kituose socialiniuose tinkluose. Pagrindinis grupės tikslas – skatinti visuomenės susipriešinimą ir kenkti federalinių agentūrų reputacijai.

Proga pademonstruoti įgūdžius pasirodė 2014 m., kuomet Vakarų Afrikoje prasidėjo Ebolos protrūkis, nusinešęs per 10 tūkst. gyvybių. RT eilinį kartą apkaltino Jungtines Valstijas.

Televizija rėmėsi Liberijos žiniasklaidoje pasirodžiusiu straipsniu, kuriame buvo rašoma, kad Ebola – JAV sąmokslas paversti afrikiečius bandomosiomis kiaulytėmis amerikiečių biologiniams ginklams.

Idant istorija atrodytų įtikinamesnė, buvo priminta kelių dešimtmečių senumo istorija apie neva JAV sukurtą AIDS virusą.

Tuomet, kaip ir dabar, Kremliaus skleidžiama dezinformacija rado savo auditoriją. Žymus JAV atlikėjas Chrisas Brownas savo 13 milijonų sekėjų auditorijai tviteryje skelbė „Manau, kad Ebolos epidemija yra tam tikra populiacijos kontrolės forma.“

Taikiklyje – CDC

Praėjusio dešimtmečio viduryje Rusijos skleidžiamos melagingos informacijos apie sveikatą aparatas jau buvo tapęs globaliu reiškiniu, rašo „The New York Times“.

Tuomet Kremliaus akiratyje atsidūrė JAV ligų kontrolės ir prevencijos centras (CDC). 2014 m. pabaigoje pasirodė šūsnis melagingų pranešimu, teigiančių neva Ebolos aukos iš Liberijos buvo gabenamos į Atlantą, o ten neva prasidėjo vietinis ligos protrūkis.

Įgaunant daugiau pasitikėjimo, naujam gyvenimui Rusijoje buvo perdirbamos senos žinutės. Pavyzdžiui, 2017 m. troliai tviteryje skelbė neva vienas AIDS viruso atradėjų Robertas Gallo, iš tikro jį sukūrė, siekiant kontroliuoti žmonių skaičių. Melagingos žinutės buvo peržiūrėtos milijonus kartų.

Kalifornijos universiteto Los Andžele (UCLA) mokslininkai nustatė, kad melaginga informacija apie esą JAV sukurtą AIDS virusą paskatino juodaodžių amerikiečių nepasitikėjimą institucijomis, buvo vengiama kreiptis į medikus.

2018 m. tyrimas atskleidė, kad šimtai lytinių santykių su kitais vyrais turėję Los Andželo juodaodžiai mano, jog AIDS sukeliantis virusas buvo sukurtas dirbtinai. Penktadalis apklaustųjų pareiškė manantys, kad žmonės, naudojantys vaistus nuo viruso, yra „valdžios bandymams naudojamos jūros kiaulytės“.

Užguiti gynėjai

Tuo metu Rusijoje V.Putinas aktyviai palaiko vakcinų naudojimą. 2016 m. šalies vadovas skelbėsi nepraleidžiantis progos pasiskiepyti nuo gripo, o 2018 m. kritikavo vaikų neskiepijančius tėvus.

Tačiau JAV atžvilgiu Rusija taiko kitokią žinią ir skatina amerikiečių nepasitikėjimą vakcinomis bei visuomenės sveikatos institucijomis. Pavyzdžiui, pasitelkusi internetinius trolius ir kontroliuojamą žiniasklaida, skleidžiama informacija neva skiepai sukelia autizmą.

Itin gajus mitas buvo paneigtas aibę kartų, tačiau vakcinų priešininkai tą pačią melagingą informaciją naudoja visame pasaulyje, o kartu ir Lietuvoje.

„The New York Times“ teigimu, Sankt Peterburge anglų kalba parašytos tviterio žinutės metai iš metų kartoja, kad CDC siekia nuslėpti, jog vakcinos sukelia autizmą, ypač juodaodžiams vaikams. Medicinos ekspertai tokius teiginius paneigė.

JAV auditorijai skirtoje televizijoje RT rodytas Andrew Wakefieldo dokumentinis filmas apie vakcinas. Pastarasis – suklastojo tyrimą apie autizmo ir vakcinų ryšį ir dėl to neteko gydytojo licencijos.

Kuomet dėl viešo nepasitenkinimo jo filmas buvo pašalintas iš Tribekos filmų festivalio programos, internetiniai troliai iš Rusijos pradėjo aktyviai dalintis nuoroda į filmą ir skatinti surinkti lėšų juostos reklamai.

V.Putino dezinformacijos ataka sutapo su mažėjančiu Jungtinėse Valstijose skiepijamų vaikų skaičiumi bei tymų, išnykusia laikytos ligos, sugrįžimu. Praėjusiais metais JAV registruotas didžiausias susirgimų tymais skaičius per pastaruosius dešimtmečius.

Nauja grėsmė

Tinklalapio, vasarį paskelbusio esą koronavirusas yra biologinis ginklas, pavadinimas – therusophile.org. Pirmoje eilutėje pažymima, kad skelbiama alternatyvių šaltinių informacija.

Tinklalapio savininku nurodomas „OOOKremlinTrolls“, o būstinė Maskvoje – greta Rusijos naftos perdirbimo gigantės „Lukoil“ biuro, susijusio su „Cambrdige Analytica“ skaitmenine kampanija, vykdyta 2016 m. JAV prezidento rinkimų metu.

Tiesa, pasirodžius „The New York Times“ publikacijai, tiriamosios žurnalistikos tinklalapis „Bellingcat“ atkreipė dėmesį, kad therusophile.org įtaką JAV dienraštis gerokai išpūtė.

Tačiau pasak Darreno Linvillo, Clemsono universiteto komunikacijos profesoriaus, išanalizavusio milijonus melagingų žinučių, naujojo amžiaus grėsmę, melagingas naujienas, platina aibė skirtingų veikėjų.

Išvien veikia Rusijos valstybės finansuojami veikėjai, žvalgybos pareigūnai, buvę RT darbuotojai, trolių fabriko įkūrėjo Jevgenijaus Prigožino komanda.

Profesoriaus teigimu, Rusijos taikoma metodologija labiau koncentruojasi ne tiek į neegzistuojančios žinutės sukūrimą, kiek Rusijai palankių naratyvų įgarsinimą. Taip siekiama sukelti sumišimą ir susipriešinimą.

JAV Valstybės departamento kovos su dezinformacija specialistė Lea Gabrielle JAV Senate aiškino, kad COVID-19 protrūkis yra ideali proga Maskvai pasinaudoti išsigandusiais žmonėmis.

„Visa Rusijos dezinformacijos ekosistema buvo įjungta. Rusijos valstybinių veikėjų valdomi tinklalapiai, oficiali valstybinė žiniasklaida ir aibė netikrų socialinių tinklų anketų skelbė melagingą informaciją“, – kalbėdama apie COVID-19 supančią dezinformaciją skelbė L.Gabrielle.

„The New York Times“ pastebi, kad Kinija stropiai kopijuoja Kremliaus išbandytą taktiką ir naudoja savo valstybinę žiniasklaidą skleisti informaciją neva COVID-19 protrūkis – JAV kaltė.




 

Verta skaityti! Verta skaityti!
(28)
Neverta skaityti!
(19)
Reitingas
(9)
Komentarai (15)
Komentuoti gali tik registruoti vartotojai
Naujausi įrašai

Įdomiausi

Paros
22(0)
17(4)
16(7)
13(0)
11(3)
11(1)
Savaitės
115(0)
114(0)
104(32)
Mėnesio
179(16)
136(21)
129(2)
94(0)
91(0)